Henk Seppenwoolde

Henk Seppenwoolde, eigenaar van Noir Deco is een creatief vakman. Hij noemt zich graag ‘fijnschilder’ de Vlaamse benaming van de kunstschilder of decoratieschilder. Na zowel een technische als een creatieve opleiding te hebben gevolgd, werkte Henk enige tijd in de reclamebranche. Het viel hem tegen dat reclame geen handwerk meer is. Henk vertrok naar België en werd daar op ambachtelijke, ietwat ouderwetse wijze geschoold door de bekende meester Meylemans. Seppenwoolde was in zijn element. Dit was zijn vak! Hij verdiende met zijn werk dan ook al snel de hoogste, gouden onderscheiding. Daarna kon hij aan de slag als fijnschilder van vooral hout- en marmerimitaties bij Dankers Decor, destijds de beste schilder van Belgie die nauw samenwerkt met Axel Vervoordt, een bekende Belgische architect. Henk: “Ik heb daar veel geleerd, zeker in de praktijk. Het was een ouderwetse, gedegen opleiding, waar je het eerste jaar alleen maar mocht gronden en kijken. Een bijzonder leerzame tijd.” Met deze kennis reisde Seppenwoolde als decoratieschilder enkele jaren door Europa waar hij tal van projecten uitvoerde en alle geleerde technieken in de praktijk kon brengen. Sinds 2000 is Henk weer terug in Nederland en is Noir Deco een feit. Het zelfstandigenbestaan bevalt hem goed. Een van zijn eerste klussen was het ‘patineren’ (een verouderingstechniek) en vergulden van het Van Eeken orgel van de Noorderkerk in Rijssen. Het orgel was nieuw, maar Henk bracht er patineerwerk op aan, zodat het oud lijkt. Een unieke klus. Hoewel hij veel technieken beheerst, ligt zijn hart bij hout- en marmerimitaties. Ambachtelijk werk. Perfect voor iemand als die kunstschilder is in hart en nieren.

Voor een van de paleizen van het Koninklijk Huis mocht hij het hek geheel opnieuw vergulden. Een omvangrijke klus, waar hij, zeer terecht, ook erg trots op is. Ook werkte hij ooit voor de koning van België. Henk geeft ook interieuradvies en werkt veel samen met binnenhuisarchitecten.

Wat is zijn geheim? “Doen waar je goed in bent. Ik wil mooie dingen maken. Ik heb natuurlijk een zeer gedegen opleiding gevolgd, maar je moet ook gevoel voor het vak hebben. Ik heb notenhout geschilderd, terwijl ik dat toen nog nooit in het echt gezien had. Gevoel voor compositie is wel heel belangrijk. Dat komt ook tot uitdrukking in de interieuradviezen die ik geef”